Szkolenie z zakresu wyceny mienia zabużańskiego, Białoruś 25 – 30 maja 2013 r.

W dniach 25 – 30 maja 2013 roku Oddział Warszawski Polskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Wyceny Nieruchomości zorganizował szkolenie z zakresu wyceny mienia zabużańskiego na Białorusi.

W gronie 82 rzeczoznawców majątkowych w dwóch autokarach w sześć dni pokonaliśmy wspólnie 2300 km.

Zwiedziliśmy najważniejsze miejsca związane z polską historią i literaturą. Zadumaliśmy się nad Niemnem, nad grobem Jana i Cecylii w Bohatyrowiczach, zachwyciliśmy się cerkwią Borysa i Gleba  w Grodnie i zapaliliśmy znicz na cmentarzu polskich obrońców Grodna w trakcie inwazji sowieckiej w 1939 roku. Odwiedziliśmy Nowogródek związany z losami naszego wieszcza Adama Mickiewicza, gdzie oprócz muzeum czekała na nas niespodzianka w postaci występu przygotowanego w języku polskim przez uczniów szkoły nowogródzkiej.   W domu urodzin Adama Mickiewicza w Zaosiu poznaliśmy wiele ciekawostek z jego życia. Nad jeziorem Świteź  zagrał nam zespół folklorystyczny. W Lidzie obejrzeliśmy zamek Giedymina. W Połocku  zwiedziliśmy sobór św. Zofii, w Witebsku skromny dom Marka Chagalla. W Mirze podziwialiśmy świetnie zrekonstruowany zamek, wpisany na listę Unesco, a w Nieświeżu zwiedziliśmy jedną z najokazalszych siedzib magnackich rodu Radziwiłłów, także wpisaną listę Unesco. Odwiedziliśmy również dworek - miejsce urodzenia Tadeusza Kościuszki na Mereczowszczyźnie. W Pińsku spacerowaliśmy po uliczkach, którymi przechadzał się Ryszard Kapuściński. Płynęliśmy też rzeką Prypecią. Przez twierdzę w Brześciu powróciliśmy do kraju. Zaskoczyła nas  czystość i porządek w miastach, odnowione elewacje  i świetne drogi. Ze zdziwieniem konsumowaliśmy kotlety mielone i kapustę na śniadanie. Trudności sprawiały nam rozliczenia rublami z uwagi na wysoki przelicznik 1 zł = 24000 rubli białoruskich. W trakcie wyjazdu zrealizowaliśmy program szkolenia pt. Metodyka wyceny nieruchomości zabużańskich na przykładzie województw: poleskiego, nowogródzkiego i wileńskiego (numer programu kształcenia 7862), które poprowadził Edward Oszmiański. Omówiliśmy kwestie związane z problematyką prawną nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami państwa polskiego, procedurą prawno - administracyjną i sądową dochodzenia rekompensat z tytułu pozostawienia nieruchomości, dyskutowaliśmy na tematy związane z ustaleniem wieloaspektowego stanu nieruchomości pozostawionych i ich otoczenia, na obszarze rynków województw: poleskiego, nowogródzkiego i wileńskiego, oraz tematy związane z metodyką wycen nieruchomości pozostawionych w aspekcie zasad i przepisów dotyczących wyceny nieruchomości w sytuacji szczególnych regulacji prawnych – na terenach wiejskich i małomiasteczkowych. Prowadziliśmy liczne dyskusje na tematy praktyczne związane z wyceną nieruchomości sporządzaną w celu określenia wartości nieruchomości pozostawionej za granicą jako podstawy do wydania przez wojewodę decyzji potwierdzającej prawo do zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionej poza obecnymi granicami państwa polskiego. Mimo napiętego programu odpoczęliśmy od codziennych spraw i internetu. Humory i chęć zwiedzania dopisały nam do końca.

Małgorzata Skąpska, Prezes Oddziału Warszawskiego PSRWN

Czasopismo PFSRM

Europejskie Standardy Wyceny
edycja 9-2020

System uznania zawodowego rzeczoznawców majątkowych REV

Sklep Online

Spis treści kwartalnika
"Rzeczoznawca Majątkowy"
nr 1-108

Ten widok nie jest dostępny